Muuttaako tabletit opetuksen vihdoinkin?

Vielä yhdeksän kuukautta sitten en tiennyt oikeastaan mitään tablettilaitteista. Jotain elitistisiä, hopeankiiltoisia vempaimia rikkaasta Amerikasta tai Aasiasta liikemiesten käyttöön? Sain tilaisuuden tutustua laitteeseen, kylläkin tietoisena, että tekemistä oli jo ennestään eikä uuteen laitteeseen tutustuminen tulisi elämänrytmiä hidastamaan. Alkuraskauden jälkeen alkoi laitteen mahdollisuudet ja merkitys opetusvälineenä selvitä. Paljon hiuksianostattavia ahaa-elämyksiä, mitä kaikkea laitteella voikaan tehdä. Olisiko tämä lähitulevaisuuden koulujen merkittävin työkalu, joka helpottaisi opettamista ja oppimista? Laite, joka tekisi opettamisesta teknisesti lastenleikkiä ja pedagogisesti käänteentekevää, jolloin oppimisenhalu olisi sisäsyntyistä kuin ravinnon vaatimus nälkäisellä lapsella?

Miten noin pieneen laitteeseen voidaan laittaa niin paljon eri toimintoja? Satojatuhansia ohjelmia, kaikki media ja verkon tieto heti saatavilla. Kamerat on, mittalaitteet, soittimet ja sun muut yhdistettävissä. Pieni ikkuna, mutta mitkä näkymät! Väline hakea tietoa monipuolisesti ainarajat ylittäen, väline prosessoida tietoa monella tapaa ja tuottaa oma näkemys ja oppiminen blogikirjoituksena, wikipedian tietosivuina, äänitteenä, videona, animaationa, miellekarttana… jotenkin hyödykkääseen muotoon, millä on merkitys ja hyöty tekijälleen ja myös muille.
Opettajan rooli muuttuisi esitelmän pitäjästä kysymysten asettelijaksi ja oppijaksi kuten flipped classroom -opetusmenetelmässä. Haaste opettajalla on keksiä kulloiseenkin aiheeseen aidot kysymykset, jotka haastavat oppijan työhön oman itsensä kehittämiseksi.

Tapahtuuko muutos oppijan ajattelussa suuntaan, jossa halu oppia joka päivä uusia asioita olisi palava kuin kävelemisen opetteleminen? Halu kehittyä jossakin asiassa siten, että voi sanoa taitavansa asian tai vielä parempi, halun tietää vielä lisää. Tabletit tuovat tiedon lähelle ja helpommin tavoitettavaksi. Samoin opittujen tietojen ja taitojen tuottamisen henkilökohtaisemmaksi, kaikkia oppilaita osallistavaksi. Tavoitteena kun on yhtä oppilasta kohden yksi henkilökohtainen oppimisen väline. Pedagogiasta riippuen on mahdollista tehdä lyhyitä oppitunnin mittaisia viimeistelemättömiä tuotoksia tai laajoja koko kurssin suoritukset sisältäviä harkittuja tuotoksia. Pilvipalvelut mahdollistavat sen, että kouluajan suoritukset on CV:tä varten tallessa.

Valmistelut uuden tekniikan tuloon kaikkien työkaluksi koululla ovat käynnissä. Kohta kaikilla koulun opettajilla on i Pad-laitteet ja kouluttautuminen on käynnissä. Uuden tekniikan haltuunotto vaatii aikaa sulatella. Talvella osa lukiolaisista saa käyttöönsä tabletin. Luokkiin asennetaan langatonta esitystekniikkaa. Onneksi uusi lukio valmistui juuri tänä kesänä. Jos se olisi valmistunut vuosi sitten, sitä olisi pitänyt heti alkaa päivittää langattoman verkon osalta. Valmistelujen, pitkän odotuksen ja alkuihastuksen jälkeen alkaa sitten opetuksen arki.

Tarja Patama

Koordinaattori
Uusi teknologia opetuksessa -hanke

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: