Miten opettaa tablettilaitteilla?

Miten opetan iPadilla? Mitkä ovat hyviä pedagogisia tapoja käyttää laitetta opetuksessa?
Mitä on jo tehty? iPad korvaa lähes kaikessa jo tietokoneen. Eli sillä voi siis tehdä kaikkea sitä, mitä on ennen tehty tietokoneella. Tietenkin infran pitää olla kunnossa. Langattoman verkon tulee toimia, luokissa olisi hyvä olla AppleTVt ja pilvipalveluiden tulisi olla helppokäyttöisiä. Tulevassa Life&Edu-palvelu on tulossa, jolloin millä tahansa laiteella tehdyt työt voi tallentaa samaan pilveen. Opettajien tietotaito taas ratkaisee, mitä pedagogisia ratkaisuja oppituneilla käytetään.

iPadin mahdollisuudet opetuksessa voi jakaa kolmeen. On ohjelmia, joilla voi tuottaa, kommunikoida tai hakea tietoa.
Tuottaminen voi olla tekstiä, piitämistä, kuvia, videoita ja äänitiedostoja.
Tekstiä voi kirjoittaa muisiinpanoihin itselleen, opettajalle tai verkkoon erilaisina esityksinä. Appseina voivat olla toimisto-ohjelmat (Pages tms. kirjoitusohjelmat), esitysten teko-ohjelmat (KeyNote, Explain Everything, ShowMe…), blogiohjelmat (Blogger tms.) tai kirjanteko-ohjelmat (Book Creator, CBB,..). Blogin voi luoda vaikka ryhmälle oman, jolloin kaikki voivat kirjautua samoilla tunnuksilla postaamaan. Oppilaat voivat esiintyä etunimillään, jolloin ryhmä tunnistaa, ketkä ovat postanneet, mutta ulospäin ei voi ketään tunnistaa. Wikit on yksi yhteisöllinen tuottamisen muoto. Explain Everythingilla tai ShowMella tuotetut nauhoitteet voi halutessaan jakaa laajemminkin vaikka YouTubeen.
Tuottaa voi omaan käyttöön tai jakoon miellekartta-, piirto-, kuvankäsittely-, sarjakuvanteko-, animaatio-, musiikinteko- ja videonkäsittelyohjelmilla. Esim. kielten opetukseen BitsBoard-apps, jolla voi luoda omia sisältöjään ja jakaa niitä.

Kommunikointiin on omat ohjelmansa sosiaalisen median työkaluista, sähköpostiin ja videoneuvotteluun. Tiedostojen jako voi tapahtua pilvipalveluiden, kuten Dropboxin kautta. Kuvia voi jakaa mm. Flickrissä ja videoita YouTubessa. Opettaja voi luoda jaetun kansion materiaalejaan varten. Tällöin oppilaat saavat helposti oppitunneilla luentomuisiinpanot itselleen. Oppilaiden on myös luotava tili pilvipalveluun. Samaan kansioon voi oppilaat palauttaa myös omat työnsä tai sitä varten voi luoda uuden kansion.

Kolmas tyyppi ohjelmia on tietosisältöiset ohjelmat. Oppillaat voivat ladata iBooksiin sähköisiä kirjoja, verkkolehtiä ja pdf:iä. Verkossa olevat sanakirjat, videot, TV-ohjelmat ja webinaarit (iTunesU, TED, opetusTV, mafynetti,…) ovat opetuksessa käytössä. Monet eri tietosisältöiset ohjelmat kuten jaksollinen järjestelmä, taulukkokirjat (www.taulukot.com), laskimet (Calc Pro HD…) yms. löytyvät. Podcast-appsilla voi ladata itselleen kuunneltavia äänitiedostoja AppleStoresta.

Erilaisia opettajan työkaluja, kuten korjaukseen (Annotate) ja testien teko-ohjelmia (Socrative) voi käytää. Opetusta voi toteuttaa monella eri periaatteella, yhtenä Flipped Classroom. Opiskelijat perehtyvät itsenäisesti verkon materiaalien avulla opiskeltavaan asiaan ja oppitunnit käytetään tiedon harjoitteluun ja soveltamiseen. iPadit toivottavasti tulevat osallistamaan opiskelijoita niin, että oppimista tapatuu.

Tarkempia kuvauksia, miten iPadia on käytetty opetuksessa, löytyy mm. Linkit-sivulta.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: